Γενεαλογία του Μιντρολλίνγκ και Ιστορία

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
 
Είμαστε ευτυχείς να σας παρουσιάσουμε μια σύντομη εισαγωγή στην οικογενειακή ιστορία του Μιντρολλίνγκ.
Η γενεαλογία του Μιντρολλίνγκ έχει υπάρξει ιστορικά τόσο απέραντη και πολυσήμαντη, και συνδέεται με τόσες πολλές όψεις του Θιβετάνικου Βουδισμού και τις διάφορες γενεαλογίες, ώστε για να καταγραφεί η ιστορία της θα πρέπει κάποιος να καταγράψει και την ιστορία πολλών άλλων οικογενειακών και ασκητικών γενεαλογιών και άλλων μεγάλων οικογενειών του Θιβέτ. Κάτι τέτοιο θα έκανε την εργασία της σύνταξης μιας λεπτομερούς ιστορίας του Μιντρολλίνγκ τόσο μεγάλη που θα απαιτούσε πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια, πολύ περισσότερο χρόνο και έρευνα. Έτσι, σε πρώτη φάση, σας παρουσιάζουμε συνοπτικές αλλά μεστές πληροφορίες σχετικά με την ιστορία και τις βιογραφίες των κύριων μελών της οικογένειας του Μιντρολλίνγκ, που υπήρξαν καίριοι στον ρόλο τους -τη διατήρηση και διάδοση του πολύτιμου Ντάρμα γενικά και της γενεαλογίας του Μιντρολλίνγκ ειδικότερα.
 
Η βασική οικογένεια του Μιντρολλίνγκ διατήρησε πάντα την παράδοσή της, να παραμένει χωρίς αυτοπροβολή. Αποφεύγοντας κάθε έκθεση επιδεικτικής μεγαλοπρέπειας και επίδειξης, έχει προσπαθήσει να παραμείνει καλά εδραιωμένη μόνο στο να συσχετίζεται με τους ποικίλους τρόπους με τους οποίους μπορεί να υπηρετήσει το Ντάρμα. Η οικογενειακή ιστορία καταγραφόταν κύρια μέσω μιας προφορικής παράδοσης, όπου στον ‘τελετάρχη’ της οικογένειας εμπιστεύονταν τη φύλαξη και καταγραφή της οικογενειακής ιστορίας. Την πρώτη ημέρα του Λόσαρ (του Θιβετάνικου Νέου Έτους), ο τελετάρχης απάγγελνε δημόσια ολόκληρη την ιστορία μπροστά στη μοναστική και λαϊκή συνάθροιση, στον κεντρικό ναό.
 
Ένας από τους λόγους που υπάρχει πολύ λίγη καταγεγραμμένη οικογενειακή ιστορία είναι αυτό το σύστημα της προφορικής παράδοσης, που ‘ναυάγησε’ όταν ο Κινέζικος στρατός εισέβαλε στο Θιβέτ και πολλοί από τους πρεσβύτερους μοναχούς και υπευθύνους σκοτώθηκαν ή πέθαναν σε φυλακές. Μολαταύτα, η οικογένεια αυτή είναι γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο του Θιβετάνικου Βουδισμού και προσεγγίζεται με μεγάλο σεβασμό και αγάπη από όλους. Η ανυπολόγιστη συνεισφορά του Μιντρολλίνγκ στην ιστορία του Ντάρμα αναφέρεται κατ’ επανάληψη από τους μεγάλους Δασκάλους του παρελθόντος, Δάσκαλοι όπως οι Δαλάι Λάμα, οι Κάρμαπα, ο Τζάμιανγκ Κυέντσε Ουάνγκπο, ο Τζάμγκον Κόνγκτρουλ Λόντρο Τάγιε,
ο Σέτσεν Κόνγκτρουλ, ο Τζάμιανγκ Κυέντσε Τσόκυι Λόντρο, ο Ντούτζομ Ρίνποτσε, ο Ντίλγκο Κυέντσε Ρίνποτσε και πολλοί άλλοι μεγάλοι Δάσκαλοι όλων των σχολών του Θιβετάνικου Βουδισμού.      
 
Παρά το φορτωμένο τους πρόγραμμα και τις άλλες τους ευθύνες καθώς ταξιδεύουν, η Μιντρολλίνγκ Τζέτσουν Κάντρο Ρίνποτσε και η Τζέτσουν Ντέτσεν Πάλντρον, που και οι δύο τους είναι η 12η γενιά άμεσων απογόνων της γενεαλογίας αυτής που ξεκινά από τον Τσόγκυαλ Ρίγκτζιν Τέρντακ Λίνγκπα, έχουν επιβλέψει τη σύνταξη της σύντομης αυτής έκδοσης της οικογενειακής τους ιστορίας για τους μαθητές της παράδοσης αυτής στη Δύση και για όποιους θα τους ενδιέφερε. Ελπίζουμε πως οι σύντομες αυτές καταγραφές, που έχουν συλλεχτεί από την καταγραμμένη οικογενειακή ιστορία και τις αφηγήσεις που άκουσαν από τον Ριζικό Δάσκαλο και Πατέρα τους, τον 11ο Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν Ρίνποτσε καθώς και από μερικούς άλλους Δασκάλους, θα είναι χρήσιμες στους ανθρώπους επειδή γίνονται γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες για την πολύτιμη αυτή Γενεαλογία.
 
 
 
Η Ιστορία του Μιντρολλίνγκ: Μέρος Ι
 
 
Η Καταγωγή της Γενεαλογίας του Μιντρολλίνγκ
 
Η Γενεαλογία του Μιντρολλίνγκ, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, κατάγεται ιστορικά από τη γενεαλογία Νυö του Θιβέτ. Λέγεται πως η Γενεαλογία του Μιντρολλίνγκ έχει δύο σκέλη με τη μία γραμμή να καταγράφεται από τη εποχή της ίδρυσης του Μιντρολλίνγκ στο Ντράτσι (κοντά στη Λάσα) και μετέπειτα να γίνεται γνωστή ως η Οικογενειακή Γενεαλογία του Μιντρολλίνγκ. Στην πραγματικότητα η γραμμή αυτή είναι πολύ αρχαιότερη όσον αφορά την ιστορία της. Η αρχική οικογενειακή γραμμή αυτού που αργότερα έγινε γνωστό ως η Γενεαλογία του Μιντρολλίνγκ πηγαίνει πολύ πιο πίσω από την εποχή της ίδρυσης του Μιντρολλίνγκ και είναι γνωστή ως η Γενεαλογία του Νυö ενώ συχνά αναφέρεται ως η” Ένδοξη Γενεαλογία του Νυö”.
 Όλα τα μέλη της Οικογενειακής Γενεαλογίας του Μιντρολλίνγκ είναι συνεπώς γνωστά επίσης ως οι απόγονοι της γενεαλογίας του Νυö. 
 
Πριν την ίδρυση του μοναστηριού του Μιντρολλίνγκ στο Ντράτσι, η οικογενειακή γενεαλογία του Νυö είχε την έδρα της στο Ντάργκυε Τσöλινγκ στο Ντρανάν και ιδρύθηκε από τον Τσέλε Νάτσοκ Ράνγκντρολ, την προβολή του Τέρτον Ράτνα Λίνγκπα.. Μετά τον Τσέλε Νάτσοκ Ράνγκντρολ έγινε η έδρα του Τένζιν Ντράγκπα, της προβολής του Τέρτον Πέμα Λίνγκπα. Στη συνέχεια έγινε η έδρα του Νυö Κέντρουπ Ντόνγκακ Τένζιν, που ήταν προβολή του Τσέλε Νάτσοκ Ράνγκντρολ και ένας από τους επιφανέστερους δασκάλους της εποχής του. Μετά τον Κέντρουπ ΝτόŇακ Τένζιν, ο γιος του, ΣανγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ, που ήταν προβολή του Νουμπ Σάνγκυε Γιέσε, ανέλαβε την έδρα στο Ντάργκυε Τσöλινγκ. Εκεί ήταν που ο Βασιλιάς της Διδασκαλίας, ο Ρίγκτζιν Τέρντακ Λίνγκπα, γεννήθηκε σαν γιος του  ΣανγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ.
 
Νυö Τζάτσουνγκ Κάρπο, Ιδρυτής της Οικογενειακής Γραμμής Νυö 
 
Λέγεται πως ο λόγος της μελέτης της ιστορίας των γενεαλογιών δεν είναι το να περιφρουρήσει κάποιος την κάστα του και την καταγωγή του, όπως ένας Βραχμάνος, αλλά για να μπορέσει να συσσωρεύσει τεράστια αρετή μέσω της ανάγνωσης της ζωής των μεγάλων Δασκάλων και να εμπνευστεί από τις δραστηριότητές τους.
 
Η καταγωγή της παράδοσης του Νυö χρονολογείται από πολύ παλιά στο Θιβέτ, πολύ πριν την εξάπλωση του Βουδισμού εκεί. Λέγεται πως την εποχή που το Θιβέτ είχε μόλις ‘ριζώσει’, ένα ξημέρωμα στο βουνό Τζόμο Κάρακ -στο Τσανγκ, οι άνθρωποι είδαν έναν όμορφο, νεαρό άντρα ντυμένο στα λευκά να κατέρχεται. Κατείχε όλες τις ιδιότητες ενός Ντέβα, ακτινοβολούσε φως και είχε πολύ ειρηνικό παρουσιαστικό.  Κανείς δεν τον ήξερε, ούτε κάποιος τον είχε δει ποτέ, κανείς δεν καταλάβαινε τη γλώσσα του, αλλά εξαιτίας του ακτινοβόλου και θαυμαστού παρουσιαστικού του τον μετέφεραν στους ώμους τους και τον τίμησαν σαν ένα ουράνιο ον.
Οι άνθρωποι τον ονόμασαν ΤζάΤσουνγκ Κάρπο -Λευκό Γκαρούντα, επειδή ήταν πολύ επιβλητικός και όμορφος και είχε έρθει στη γη πετώντας. Ήταν ένας Ντέβα από τα πεδία των Ντέβα, αλλά εξαιτίας της στενής σχέσης με ανθρώπους που είχαν σαγηνευτεί από αυτόν και βρίσκονταν διαρκώς τριγύρω του, αυτός ο Ντεβαπούτρα (γιος θεών) σπιλώθηκε από ‘migrib’ -το ανθρώπινο ντριπ, και δεν μπορούσε να επιστρέψει στο ντεβικό πεδίο του. Περιγράφεται σαν να είχε ελαφρώς ‘μεθύσει’ από ανθρώπινη μίανση, έτσι οι απόγονοι οι γεννημένοι από τον Τζα Τσουνγκ Κάρπο (Λευκός Γκαρούντα του Νυö) ονομάζονται Νυö. Η Θιβετάνικη λέξη smyos(νυö) προέρχεται από την αρχική λέξη myosη οποία κυριολεκτικά σημαίνει ‘μεθυσμένος’ ενώ η λέξη smyosκυριολεκτικά σημαίνει ‘τρελός’. Από τότε πολλά μέλη της γενεαλογίας του Νυö περιγράφονται να έχουν επιδείξει τρελή σοφία και τη δραστηριότητα των Μαχασίντα και έτσι πρόσθεσαν στις πολλές έννοιες -και φορέα επικοινωνίας- της λέξης Νυö (smyos) στο όνομα της γενεαλογίας.
 
Ο Νυö ΤζάΤσουνγκ Κάρπο παντρεύτηκε την πριγκίπισσα του rMu, Ντινγκ Μο Τσοϋν Σ̃ö (rmulcamdingmobtsunbshos), η οποία ήταν Ντακίνι της Σοφίας, οι απόγονοι τους ονομάστηκαν Νυö και η γενεαλογία έγινε μετά γνωστή σαν Πάλντεν Νυöρικ, η Ένδοξη Γενεαλογία του Νυö.
 
 
Η Γενεαλογία του Νυö
 
Η Γενεαλογία των απογόνων του Νυöέχει ως εξής:

  • Ο Νυö Τζα Τσουνγκ Καρπο (smyosbyakhyungdkarpo) παντρεύτηκε την Μοϋ Τσαμ Ντινγκ Μο Τσοϋν Σ̃ö
  • Ο Νυö Τζε Τσενπο (smyosrjebtsanpo) παντρεύτηκε την Τζονγκζα Καρμο.
  • Ο Νυö Σενγκε Σ̃ακυα (senggeshakya) παντρεύτηκε την Μοϋ Ζα Μενμο Τσοϋν Σ̃ö (rmugza’ smanmobtsunbshos) και έκαναν τέσσερις γιους, τους Ντρα Κ’αρ Τζε, Τζε Π’εν, Γιακ Τζε και Γκουρ Τζε
  • Ο Νυö Ντρα Κ’αρ Τζε (smyos gra mkhar rje) είχε δύο γιους, τους Τ’ουκ Τζε και Ζανγκ Ňε
  • Ο Νυö Ζανγκ Ňε (zhangnge)
  • Νυö Ντρι Ντε (smyos’brilde), γιος του Ζανγκ Ňε
  • Νυö Ντρι Τσουνγκ (smyos’brichung)
  • Νυö Παλγκυι Γιöντεν (smyosdpalgyiyontan)
  • Νυö Λοπöν Τσ’οϋλ Γιöν (smyosslobdpontshulyon)
  • Νυö Γκούρου (smyos guru)
  • Νυö Λ’α Π’εν (smyos lha phan)
  • Νυö Τ’ουγκυαλ (smyos mthu rgyal)
  • Νυö Λο Γιöντεν Ντρακ (smyosloyontangrags)
  • Νυö Τσανγκ Ντορτζε Λαμα (smyosgtsangrdorjeblama)
  • Νυö Παλγκυι Σενγκε (myosdpalgyisengge)
  • Νυö Νακ Ντράκπα Παλ (smyosnaggragspadpal), προβολή του Βασιλιά του Ντάρμα Ασόκα
  • Νυö Γκυαλουα Λ’α Νανγκπα (smyosrgyalbalhanangpa)
  • Νυö Τασι Ουανγκτσουκ (smyosbkrashisdbangphyugs)
  • Νυö Ντρακπα Ντορτζε (smyoszhigchenpogragspardorje)
  • Νυö Πεμα Ντορτζε (smyossgomchenpopadmardorje)
  • Νυö Τöν Α Μι Κιρτι (smyosstonaamikirti)
  • Νυö Τöν Ντρακπα Τασι (smyosstongragspabkrashis)
  • Νυö Τöν Ντρακπα Ριντσεν (smyosstongragsparinchen)
  • Νυö Ντρακπα Ӧζερ (smyosgragspa’odzer) και Νυö Ντρακπα Γκυαλτσεν (gragspargyalmtshan)
  • Νυö Τζö Μπουμ Παλ (‘jobumdpal) -γιος του Νυö Ντρακπα Γκυαλτσεν
  • Νυö Π’ακπα Παλ (smyos ‘phags pa dpal)
  • Νυö Σöναμ Ντρακπα (smyosbsodnamsgragspa)
  • Νυö Ντöντρουπ Ναμγκυαλ (smyosdon’grubrnamrgyal)
  • Νυö Γκöνπο Τσεουανγκ (smyosmgonpotshedbang)
  • Νυö Ναμγκυαλ Λ’οϋντρουπ (smyosrnamrgyallhungrub)
  • Νυö Τöν Τσεουανγκ Ντορτζε (smyosstontshedbangrdorje) και Γιουμ Τσερινγκ Μπουγκα (tsheringbudga’)
  • Νυö Κοϋνκυεν Ντο Ňακ Τενζιν (kunmkhyenmdosngagsbstan’dzin) παντρεύτηκε τη Γιουμ Τζε Ρικ Γκö Τζομ (rjerigsdgos’dzoms)
  • Νυö Σανγκ Ντακ Τρινλεϊ Λ̓οϋντρουπ  (gsangbdag’phrinlaslhungrub) παντρεύτηκε τη Γιουμ Λ’ατζιν (lha’dzin)

 
Οι παλαιότερες καταγραφές της οικογενειακής ιστορίας φαίνεται να αναφέρουν μόνο τα αρσενικά μέλη που διαδέχτηκαν ως επικεφαλείς της γενεαλογίας της γενιάς τους.
 
 
Η Γενεαλογία του Μιντρολλίνγκ
 
Το δεύτερο από τα δύο κλαδιά της Γενεαλογίας του Μιντρολλίνγκ είναι η γενεαλογία που αρχίζει με την ίδρυση της έδρας του Μιντρολλίνγκ με τη μορφή του Μοναστηριού του Μιντρολλίνγκ στο Ντράτσι. Η γενεαλογία αυτή εξακολουθεί να είναι η γενεαλογία των απογόνων της Νυö, αλλά συνδεόμενη με την ίδρυση του Μοναστηριού του Μιντρολλίνγκ γίνεται γνωστή πλέον ως η Γενεαλογία του Μιντρολλίνγκ.
Η Γενεαλογία του Μιντρολλίνγκ απαριθμεί διαδοχικά τους Τρίτσεν. Ο όρος ‘Τρίτσεν’ κυριολεκτικά σημαίνει ‘μεγάλος κάτοχος του θρόνου’ και ο κάτοχος του θρόνου του Μοναστηριού του Μιντρολλίνγκ είναι γνωστός σαν ο Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν.
Η Γενεαλογία των Τρίτσεν απαριθμείται με δύο τρόπους. Σύμφωνα με την “Ιστορία του Ντάρμα” του Νυόσουλ Κένπο Τζάμιανγκ Ντόρτζε, ο Τέρντακ Λίνγκπα, ο γιος του ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ, αριθμείται σαν ο πρώτος Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν (γράφεται Τρι σαν συντομογραφία). Ο νεότερος γιος του, Τρι Ρίντσεν Νάμγκυαλ, αριθμείται σαν ο δεύτερος Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η γενεαλογία απαριθμείται ως εξής:
 
1.      Τρι Τσόγκυαλ Τέρντακ Λίνγκπα
2.      Τρι Ρίντσεν Νάμγκυαλ
3.      Τρι Γκιούρμε Πέμα Τένζιν
4.      Τρι Γκιούρμε Τρίνλεϊ Νάμγκυαλ
5.      Τρι Γκιούρμε Πέμα Ουάνγκυαλ
6.      Τρι Γκιούρμε Σάνγκυε Κοΰνγκα
7.      Τρι Γκιούρμε Γίτζιν Ουάνγκυαλ
8.      Τρι Γκιούρμε Ντέτσεν Τσόκντρουπ
 
Η γενεαλογία των γιων τελειώνει με τον 8ο Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν, τον Τρι Γκιούρμε Ντέτσεν ΤσόκΝτρουπ. Στην εποχή του γεννήθηκαν μόνο κόρες και όχι γιοι για να συνεχίσουν την οικογενειακή γενεαλογία. Εκείνη τη χρονική περίοδο, η κόρη του Τρι Γκιούρμε Ντέτσεν ΤσόκΝτρουπ, Μιντρολλίνγκ Τζέτσουν Τσίμε Ντόντεν Ντόλμα, παντρεύτηκε τον γιο του μεγάλου Δάσκαλου Τέρτον ΡάνγκΡικ που ήταν προβολή του Τέρντακ Λίνγκπα. Ο γιος του, ο Πέμα ΟυάνγκΤσεν παντρεύτηκε μέσα στην οικογένεια του Μιντρολλίνγκ και έγινε ο Τρίτσαπ, ο “αντιβασιλέας”.
Με αυτόν τον τρόπο απαρίθμησης των Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν ο Τρι Πέμα ΟυάνγκΤσεν υπολογίζεται ως ο 9ος Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν. Ο γιος που γεννήθηκε από το γάμο του με την Τζέτσουν Τσίμε Ντόντεν Ντόλμα έγινε ο 10ος Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν, Τρι Ντόντουπ Ουάνγκυαλ, που ήταν ο πατέρας της Αγιότητας του Κυάμπτζε Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν, του Ριζικού Δασκάλου μας.
 
9.      Τρι Πέμα Ουάνγκτσεν
10.   Τρι Ντόντουπ Ουάνγκυαλ
11.   Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν Γκιούρμε Κοΰνζανγκ Ουάνγκυαλ
 
Ωστόσο, σύμφωνα με τον πιο πλατειά αναγνωρισμένο τρόπο αρίθμησης των Τρίτσεν, θεωρούμε τον μεγαλύτερο γιο του Τέρντακ Λίνγκπα, τον Πέμα Γκιούρμε Γκιάτσο, τον 2ο Τρίτσεν. Λόγω των δυνάμεων της εποχής της παρακμής και των εμποδίων, σκοτώθηκε σε νεαρή ηλικία από το στρατό των Μογγόλων Τζούνγκαρ. Παρόλα αυτά όντως κράτησε το θρόνο στο διάστημα μεταξύ της παρανιρβάνας του Τέρντακ Λίνγκπα και του δικού του θανάτου.
Ο νεότερος αδελφός του, ο Ντρίτσεν Ρίντσεν Νάμγκυαλ, έγινε έτσι ο 3ος που ενθρονίστηκε σαν Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν. Με αυτόν τον τρόπο αρίθμησης ο Πέμα Γκιούρμε Γκιάτσο είναι ο 2ος Τρίτσεν στη γενεαλογία. Ο Τρίτσαπ Πέμα ΟυάνγκΤσεν, αν και τιμάται εξαιρετικά ως ο “αντιβασιλέας” του Μιντρολλίνγκ, που κράτησε τη βαθειά παράδοση του Μιντρολλίνγκ εντελώς ανέπαφη στη διάρκεια μιας πολύ ευαίσθητης περιόδου στην ιστορία του, δεν υπολογίζεται ανάμεσα στους Τρίτσεν του Μιντρολλίνγκ με αυτόν τον τρόπο αρίθμησής τους. Ο Τρι Γκιούρμε Ντέτσεν ΤσόκΝτρουπ υπολογίζεται ως ο 9ος Τρίτσεν. Οπατέρας της Αγιότητας του Μιντρολλίνγκ Τρίτσεν Γκιούρμε Κούνζανγκ Ουάνγκυαλ, ο Τρι Ντόντουπ Ουάνγκυαλ υπολογίζεται ως ο 10ος Τρίτσεν και ο Ρίνποτσε ως ο 11ος κάτοχος του Θρόνου του Μιντρολλίνγκ.
 
 
 
Η Ιστορία του Μιντρολλίνγκ: Μέρος ΙΙ
 
Μολονότι αναφέρονται σαν απόγονοι της Πάλντεν Νυö Ρικ (Ευγενής Γενεαλογία του Νυö), η ιστορία του Μιντρολλίνγκ καθαυτή αρχίζει με την καταγραφή της βιογραφίας του ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ’οΰντρουπ, του πατέρα του Τέρντακ Λίνγκπα.
 
ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ’οΰντρουπ
Ο πατέρας του Τσόγκυαλ Τέρντακ Λίνγκπα, ο ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ, ήταν ένας άμεσος απόγονος της Ένδοξης Γενεαλογίας του Νυö. Γεννήθηκε σαν γιος του Βιντυαντάρα Κ̓έντρουπ ΝτοŇακ Τένζιν (mkhasgrubmdosngagsbstan’dzin) και της Γιούμ ΤζεΡικ ΓκöΤζομ  (rjerigsdgos’dzom), στο Τσακ Τζάντσουπ Λινγκ το 1611, την 26η ημέρα του ευοίωνου τέταρτου μήνα, στη Χρονιά του Σιδερένιου Θηλυκού Χοίρου. Ο ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ ήταν η επαναγέννηση του μεγάλου Δάσκαλου ΝούμπΤσεν Σάνγκυε Γιέσε, ενός από τους 25 μαθητές του Γκούρου Παντμασάμπαβα.
Ο ΝούμπΤσεν Σάνγκυε Γιέσε, της φατρίας του Νουμπ, έλαβε πολλές μεταδόσεις από τον Γκούρου Ρίνποτσε καθώς και από τριάντα επιπλέον πραγματωμένους Δασκάλους της εποχής και έγινε φημισμένος Δάσκαλος των τάντρα. Ήταν ένας από τους τρεις κορυφαίους αποδέκτες  (babssa) των τάντρα, που μετάδωσε και διέδωσε τις Διδασκαλίες της Μάχαγιόγκα, Άνουγιόγκα, και Σεμντέ της Άτιγιόγκα στο Θιβέτ. Λέγεται πως όταν ο βασιλιάς Λανγκντάρμα άρχισε να καταστρέφει το Ντάρμα στο Θιβέτ, πήγε να συλλάβει τον ΝούμπΤσεν Σάνγκυε Γιέσε και τους μαθητές του αλλά βλέποντας τη δύναμη της πραγμάτωσης του ΝούμπΤσεν αποφάσισε να μην πειράξει τους ταντρίκα και τις ταντρικές διδασκαλίες.
 
Η προσφορά του ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ, δυστυχώς, συχνά δεν αναφέρεται αρκετά, λόγω της μεγάλης εστίασης στην αξιοθαύμαστη ζωή και την απαράμιλλη δραστηριότητα του μεγαλύτερου γιου του, Τσöγκυαλ Τέρντακ Λίνγκπα. Ωστόσο, η προσφορά του ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ, αυτή καθαυτή, είναι εκπληκτική. Ήταν ένας οραματιστής, εξαιρετικά πολυμαθής σε όλες τις πλευρές του Ντάρμα και υπέρτατα πραγματωμένος στη μάντραγιάνα. Ήταν φημισμένος για το κουράγιο του και τη βαθειά ενόραση σχετικά με τις ανάγκες του μέλλοντος, που τον ενέπνευσαν να   άσκηση του Ντάρμα. Του αναγνωρίζεται το ότι έφερε μιαν αλλαγή στην προσέγγιση της μάθησης και της μελέτης του Ντάρμα και ότι προώθησε την ισότητα της τάξης, του φύλου και των διαφόρων γενεαλογιών. Προετοίμασε το έδαφος για την αναβίωση της έρευνας και των σπουδών στην πιο αυθεντική τους μορφή και πίστευε ακλόνητα πως η μόρφωση ήταν η καλύτερη μέθοδος για να συμβούν σταδιακές αλλαγές διατηρώντας ταυτόχρονα την καθαρότητα των παραδόσεων.   
 
Από πολύ νεαρή ηλικία ο ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ έδειξε σημάδια υψηλής πραγμάτωσης. Έλαβε πολλές διδασκαλίες και οδηγίες και ολοκλήρωσε απομονώσεις κάτω από την καθοδήγηση του πατέρα του, του μεγάλου Δασκάλου Κ̓έντρουπ ΝτόŇακ Τένζιν. Αργότερα πήρε ορκωμοσία από τον Τσούγκλακ Γκυάτσο και έλαβε το όνομα Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ. Σε αξιοσημείωτα νεαρή ηλικία κατείχε τέλεια τις διδασκαλίες και των δύο γενεαλογιών, Κάμα και Τέρμα. Μελέτησε με τον πατέρα του και με αμέτρητους άλλους Δασκάλους και έγινε ένας από τους πιο πολυμαθείς Δασκάλους της εποχής του.
 
Έλαβε τις Διδασκαλίες Νυίνγκμα (Σχολή των Αρχαίων Μεταφράσεων) από τους μεγάλους Δασκάλους Σούνγκτουλ Τσούλτριμ Ντόρτζε, Λότσεν Σ̃ένπ̓εν Ντόρτζε, Λ̓άτσοϋν Κοΰνζανγκ Νάμγκυαλ, Τζογκτσένπα ΝτρούγκΝτρακ Ζάνγκπο, Μπöνλούνγκπα Τσούλτριμ Γκυάλτσεν, Ζουρ Τσöγινγκ ΡάνγκΝτρολ και Τρούλζικ Νόρμπου Τσöτεν. Μελέτησε τις Διδασκαλίες Σάρμα (Νέες Μεταφράσεις) κοντά σε πολλούς μεγάλους Δασκάλους των Νέων Μεταφράσεων, όπως με τον Γκυάλτσαπ Ντράκπα Τσöγιανγκ και τον Γκöνπο Σöναμ Τσόγκντεν. Συνολικά μελέτησε κοντά σε περισσότερους από τριάντα Δασκάλους της Αρχαίας και της Νέας Σχολής.
Ο ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ πέρασε πολλά χρόνια σε μοναχική απομόνωση και πραγμάτωσε όλα τα επίπεδα της Διδασκαλίας.
Πολλοί Δάσκαλοι της εποχής του θεωρούσαν τον ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ απαράμιλλο όσον αφορά το βάθος της μόρφωσης και κατανόησής του στο Ντάρμα, ιδιαίτερα της γνώσης του στο απέραντο σύνολο των διδασκαλιών, του διαλογισμού και των τελετουργικών της μυστικής Βάτζραγιάνα. 
Ο ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ παντεύτηκε την Γιούμ Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα. Απεβίωσε 52 ετών.
Η προσφορά του στη διατήρηση των Βουδικών Διδασκαλιών στο Θιβέτ και η μεταλαμπαδευόμενη παράδοση – κληρονομιά που πέρασε στους γιούς του είναι εκπληκτική. Στη διάρκεια μιας απομόνωσής του λέγεται πως ο Παντμασάμπαβα εμφανίστηκε σε όραμα και προφήτεψε: “Θα αποκτήσεις τέσσερις γιούς. Τρεις ίσους με σένα και ένα σπουδαιότερο από σένα.”
 
Γιούμ Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα
Ο Παντμασάμπαβα προφήτεψε στον ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ ότι μια προβολή της Σ̃έλκαρ Τσο, γεννημένη τη χρονιά του Ποντικού και με το όνομα ΓιάνγκΤσεν, που θα βρισκόταν κοντά στην περιοχή που ζούσε ο ίδιος, στην επαρχία Ντρανάνγκ, θα γινόταν η σύζυγός του.
Έτσι και έγινε, σύμφωνα με την προφητεία αυτή η Γιούμ Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα η μητέρα του Ρίγκτζιν Τέρντακ Λίνγκπα, γεννήθηκε το1624, χρονιά του ξύλινου αρσενικού ποντικού, στο Ντανάνγκ. Η Γιούμ Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα ήταν η προβολή της Σ̃έλκαρ Τσο, η οποία ήταν μία από τις συζύγους του Παντμασάμπαβα.
Η Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα έχαιρε μεγάλου σεβασμού και ήταν φημισμένη ως μια άμεση απόγονος της Δυναστείας Τσöγκυαλ των μεγάλων Βασιλιάδων Σόνγκτσεν Γκάμπο και Τρίσονγκ Ντέτσεν. Η Δυναστεία Τσöγκυαλ καθαυτή θεωρείται πως είναι παρακλάδι της φυλής Σ̃άκυα Λιτσσάβι της Ινδίας.
Η Φυλή Σ̃άκυα Λιτσσάβι υπήρξε στη βόρεια περιοχή του Λουμπίνι, στις παρυφές των Ιμαλαΐων, στην Αρχαία Ινδία. Ήταν ένα βασίλειο βασισμένο στη φυλή, και υπήρξε πριν τη γέννηση του Σ̃άκυα Τούπ-πα -του Βούδα Σ̃ακυαμούνι, καθώς ο Σιντάρτα γεννήθηκε στη φυλή αυτή. Η ακριβής έννοια της λέξης Σ̃άκυα είναι “Αυτοί των Ζαχαροκάλαμων.” Εκεί βρίσκονταν τα μικρά βασίλεια των Σ̃άκυα Λιτσσάβι και Σ̃άκυα Βαϊσάλι, που και τα δυο τους μαστίζονταν από πόλεμο και ανταγωνισμό. Σύντομα, λίγο μετά την παρανιρβάνα του Βούδα, το βασίλειο των Σ̃άκυα Λιτσσάβι έπαψε να υπάρχει και όσοι επιβίωσαν σκορπίστηκαν στις γειτονικές χώρες, όπως στο Νεπάλ.
 
Ο ΣόνγκΤσεν Γκάμπο (604 – 650) ήταν ένας μεγάλος αυτοκράτορας που συνέβαλλε στην εισαγωγή και ανάπτυξη του Βουδισμού στο Θιβέτ. Στη διάρκεια της ηγεμονίας του οι διδασκαλίες της Βουδιστικής Σουτραγιάνα άρχισαν να ριζώνουν στο Θιβέτ. Ήταν επίσης αυτός που έστειλε τον μεγάλο λόγιο Τöνμι Σαμπότα στην Ινδία. και ήταν αυτός ο μεγάλος λόγιος και Δάσκαλος που στη συνέχεια δημιούργησε το Θιβετάνικο αλφάβητο, το οποίο έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στη διάδοση και διατήρηση των Διδασκαλιών στο Θιβέτ. Ο Τöνμι Σαμπότα ήταν μια από τις προηγούμενες ζωές του Τέρντακ Λίνγκπα. Επίσης, στη διάρκεια της βασιλείας του ΣόνγκΤσεν Γκάμπο Οι Δέκα Ενάρετες Πράξεις πρωτοκαθιερώθηκαν στο Θιβέτ και έγιναν η βάση του κώδικα των νόμων του Θιβέτ.       
 
Ο Βασιλιάς Τρίσονγκ Ντέτσεν, απόγονος της ίδιας γενεαλογίας των Τσöγκυαλ, βασίλεψε από το 756 έως το 797 (ή το 804 σύμφωνα με άλλες πηγές). Στη διάρκεια της ηγεμονίας του ο Βουδισμός καθιερώθηκε ως η επίσημη θρησκεία του κράτους. Προσκάλεσε στο Θιβέτ σπουδαίους Βουδιστές λόγιους από την Ινδία. Ανάμεσά τους ήταν ο σπουδαίος, πολυμαθής ηγούμενος Σ̃ανταρακσίτα και ο Δεύτερος Βούδας της εποχής μας, ο Μάχαγκούρου Παντμασάμπαβα, που εγκαθίδρυσε τις Διδασκαλίες της Βατζραγιάνα στο Θιβέτ.
 
Από την πολύ νεαρή της ηλικία η  Γιούμ Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα ήταν πολύ μορφωμένη, πραγματωμένη και ευγενική. Ήταν εξαιρετικά αγαπητή τόσο στους ανθρώπους της οικογένειάς της, όσο και σε όλους στην περιοχή και ήταν γνωστή για την πραότητα και τη χάρη της. Ήταν ιδιαίτερα γνωστή για τη γενναιοδωρία της, μέσα από την οποία έκανε πολλές και απέραντες προσφορές σε διάφορους μεγάλους Δασκάλους και μοναστήρια, ενώ έσωσε αμέτρητα ζώα που επρόκειτο να σφαχτούν. 
Από πολύ νέα μελέτησε απαγγελία, καλλιγραφία και άλλους τομείς της γνώσης. Η Γιούμ Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα έλαβε πολλές μεταδόσεις και διδασκαλίες από μεγάλους Δασκάλους της εποχής της, όπως τον Σ̃άκυαπα ΣζάπΝτρουνγκ Γκάρτσεν, Τσ’ερλούνγκπα Κοΰνγκα Νάμγκυαλ, Κ̓ένπο Σ̃άκυα Ρίνουανγκ, Τσ’ε Τσ’αμ Παρ Ντράγκπα και Να Λουνγκ Τρούλσζικ.
 
 Η Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα παντρεύτηκε τον μεγάλο Δάσκαλο της γενεαλογία Νυö, τον ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ, στα είκοσι της. Όταν έγινε η ΣάνγκΓιουμ (σύζυγος) του ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ, γέννησε εφτά παιδιά, τέσσερις γιους, δύο κόρες και ένα παιδί που πέθανε στον τοκετό:
Ο μεγαλύτερος γιός της, Ρίγκτζιν Γκιούρμε Ντόρτζε, αλλιώς γνωστός σαν Τσöγκυαλ Τέρντακ Λίνγκπα, γεννημένος στη Χρονιά του Πύρινου Σκύλου,

  • Γκυάλσε Τένπα’ι Νυίμα, γεννημένος στη Χρονιά του Γήινου Ποντικού,
  • Σέμο Σöναμ Πάλτζομ, γεννημένη στη Χρονιά του Θηλυκού Σιδερένιου Λαγού, μετά από ένα παιδί που πέθανε στον τοκετό,
  • Τσöπαλ Γκυάτσο, ο Μεγάλος Λότσεν Ντάρμασρι, ήταν ο τρίτος της γιός και γεννήθηκε στη Χρονιά του Ξύλινου Αλόγου,
  • Τσουνγκ Τζε Ουöν Τσ’αγκΤζö Κοΰνγκα Τσούλτριμ, γεννημένος στη Χρονιά του Πύρινου Πίθηκου,
  • Σέμο Λ’άτσικ Πάλτζομ, γεννημένη στη Χρονιά του Γήινου Χοίρου.

 
“Σέμο” είναι τιμητικός όρος που δίνεται σε κόρες ευγενών οικογενειών. Στις μέρες μας η λέξη αυτή μεταφράζεται πρόχειρα σαν ‘πριγκίπισσα’, κάτι που δεν είναι εντελώς σωστό. Ο όρος ‘πριγκίπισσα’ ισχύει όταν αναφέρεται αντίστοιχα η φράση Γκυάλπο’ι Σέμο που κυριολεκτικά σημαίνει “κόρη γεννημένη από βασιλιά.”
Μια κυριολεκτική μετάφραση της λέξης Σέμο -όρος που χρησιμοποιείται κυρίως για κόρες των επικεφαλείς γενεαλογιών ή της αριστοκρατίας- θα ήταν “θηλυκοί γιοί” όπως βγαίνει από τη λέξη “Σε” που είναι τιμητικός όρος για τον “γιο”, [ενώ το “Μο” δηλώνει θηλυκό γένος. Σημ. της ελληνικής μετ.]. Ο όρος ‘Σέμο’ μπορεί να μεταφραστεί σαν ‘ευγενής κόρη’.
 
Μια μεγάλη ασκήτρια -μορφωμένη και λόγια, η Γιούμ Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα συνέχισε να παίρνει διδασκαλίες από πολλούς επιφανείς Δασκάλους. Μαζί με τον Πάντρö ΤσöΟυανγκ Λ̓ούντρουπ έλαβε όλα τα Εκατό Χιλιάδες Τάντρα της σχολής των Νυίνγκμα (rnyingma’irgyud‘bum) και αμέτρητες άλλες διδασκαλίες από τον ΓιάμπΤζε ΡίγκΤζιν Τσένπο.
Επιπλέον, έλαβε πολλές διδασκαλίες από τους Πέλινγκ ΣούνγκΤουλ ΤσούλΤριμ Ντόρτζε, ΜπöνΛουνγκ Ρίνποτσε και Πάντρö Τσöτζε. Παρόμοια, έλαβε πολλές διδασκαλίες και πραγμάτωσε πολλές ασκήσεις, έγινε έτσι ξακουστή σαν μια μεγάλη γιογκίνι. Ήταν επίσης γνωστή για την πραγμάτωσή της στην “Γιόγκα του Ονείρου”.  
 
Η Γιούμ Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα βοηθούσε επίσης τον σύζυγό της ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπστις απέραντες δραστηριότητές του σε σχέση με τις διδασκαλίες. Η βιογραφία της αναφέρει πως αρκετές φορές δώρισε όλο τον υλικό της πλούτο για την κατασκευή ναών και για να βοηθήσει τους φτωχούς των επαρχιών και με αυτόν τον τρόπο δημιούργησε παραδειγματικά μέσα στη γενεαλογία την παράδοση για όλες τις ΣάνγκΓιουμ -(τιμητικός όρος που χρησιμοποιείται κυρίως για συζύγους που έχουν παντρευτεί Δάσκαλο με πολύ υψηλή πραγμάτωση), να υποστηρίζουν και να συμμετέχουν ενεργά στις δραστηριότητες του συζύγου τους.
 
Σε αυτούς τους δύο μεγάλους Δασκάλους γεννήθηκαν τα παιδιά που αργότερα ίδρυσαν και εδραίωσαν το Μιντρολλίνγκ, που στη συνέχεια έγινε ένα από τα κύρια κέντρα μάθησης και άσκησης των Νυίνγκμα.
Υπάρχουν έξι κύριες γενεαλογίες ή μοναστήρια στους Νυίνγκμα-πα: Μιντρολλίνγκ,
Ντόρτζε Ντρακ, Σ̃έτσεν, ΤζόγκΤσεν, Κάτοκ και Παλγιούλ.
Τα κύρια αυτά μοναστήρια είναι κάτοχοι των απέραντων και βαθιών διδασκαλιών της Μυστικής Μάντραγιάνα. Εντούτοις, λόγω της απέραντης θέασης και της ακούραστης προσπάθειας των δύο Μιντρολλίνγκ-αδελφών, του Τσöγκυαλ Τέρντακ Λίνγκπα και του Λότσεν Ντάρμασρι, το Μιντρολλίνγκ έγινε γνωστό σαν ένα από τα επίκεντρα της αυθεντικής παράδοσης των βουδιστικών τελετουργικών και ασκήσεων που περιέχουν τα υψηλότερα επίπεδα μάθησης και ασκήσεων του Τζόγκτσεν. 
 
Το μεγάλο αυτό μοναστηριακό ίδρυμα, ξακουστό σαν Μιντρολλίνγκ, ιδρύθηκε από τον μεγαλύτερο γιο που γεννήθηκε στους ΣάνγκΝτακ Τρίνλεϊ Λ̓οΰντρουπ και Γιούμ Λ̓άτζιν ΓιάνγκΤσεν Ντόλμα, τον Ρίγκτζιν Τέρντακ Λίνγκπα. 
 
 
Τέρτσεν Ρίγκτζιν Γκιούρμε Ντόρτζε, αλλιώς Τσöγκυαλ Όργκυεν Τέρντακ Λίνγκπα